Pracownia w Bursie


Opiekun; mgr Małgorzata Tarsa-Bielak


S jak Sztuka

K jak Kultura

I jak Intelekt.

 

Pracownie w bursie  tworzy młodzież, której w rozwoju pasji oraz zainteresowań pomagają wychowawcy związani z szeroko rozumianą kulturą i sztuką. Jesteśmy otwarci  na różnorodne inicjatywy wychowanków, którzy realizują siebie poprzez sztukę, rozwijają swoje zainteresowania, kształtują osobowość, stając się wyczulonymi na piękno i wrażliwymi na drugiego człowieka.

Pracownia swoją działalność rozpoczęła w 2009 roku w Internacie Międzyszkolnym w Starym Sączu (od 2021r. Bursa Szkolna w Starym Sączu). Obecnie posiada dobrze wyposażoną salę przeznaczoną do praktycznych ćwiczeń oraz działań artystycznych jak również zaplecze wystawiennicze do prezentacji osiągnięć młodzieży (Galeria art.).

Zakres merytoryczny, charakter i formy zajęć dostosowane są do zainteresowań wychowanków, liczebności grupy, wyznaczonych celów, potrzeb placówki i lokalnego środowiska. Treści programowe zostały ujęte w płaszczyznach działalności, które wzajemnie się przeplatają i uzupełniają. Wyznacznikiem typu zajęć artystycznych proponowanych wychowankom  są zainteresowania młodzieży.

Realizowane zadania mają charakter interdyscyplinarny obejmujący działania inspirująco-integrujące w zakresie sztuk pięknych. tj. malarstwo, rysunek, muzyka, film, teatr edukacja medialna.

Informacje o bieżących akcjach w aktualnościach.

Pracownia pod gargulcem zaprasza

Pracownia pod gargulcem zaprasza

Pracownia pod gargulcem zaprasza wychowanków Bursy Szkolnej do udziału w działaniach artystycznych organizowanych w placówce.
Treści programowe zostały ujęte w płaszczyznach działalności, które wzajemnie się przeplatają i uzupełniają.
Realizowane zadania maja charakter interdyscyplinarny obejmujący działania inspirująco-integrujące w zakresie sztuk pięknych. tj. malarstwo, rysunek, muzyka, film, teatr, edukacja medialna).
Zajęcia realizowane w ramach warsztatów pozwalają młodzieży uzyskać wiedzę i umiejętności w zakresie:
- podstawowych dyscyplin sztuk plastycznych: rysunku, malarstwa,
- struktur i działań wizualnych: kompozycji, kształtowania form plastycznych, struktur i działań wizualnych w przestrzeni zamkniętej i otwartej,
- działań intermedialnych i interdyscyplinarnych: działań i interwencji w przestrzeni artystycznej i społecznej, instalacji, performance, oprawy plastycznej widowisk, ekspozycji i wystaw,
- projektowania graficznego: logo, plakat,
- multimediów: grafiki i animacji komputerowej, kultury muzycznej i audialnej, realizacji wideo, realizacji filmowych,
- wiedzy o sztuce: historii sztuki dawnej i nowoczesnej, głównych tendencji sztuki współczesnej, sztuki nowych mediów,
- działań artystyczno-edukacyjnych: metod działań twórczych, projektów artystyczno-edukacyjnych, interdyscyplinarnych artystycznych warsztatów twórczych.
W ramach działalności pracowni „Pod Gargulcem” realizowane są następujące formy zajęć:
1. Warsztaty twórczy, indywidualne konsultacje - malarstwo, rysunek, rzeźba, sztuka mediów, realizacje filmowe.
Czas trwania: październik - kwiecień (wg. potrzeb) Tematy do wyboru w zależności od potrzeb twórczych i zaangażowania wychowanków w podejmowane działania .
Formy pracy: warsztatowa, indywidualna, zespołowa, grupowa, udział w konkursach
Metody pracy:
- podająca (pogadanka z wyjaśnieniem wątpliwości);
- problemowa (dyskusje dydaktyczna, burza mózgu drama, metoda projektu, metoda plakatu);
- praktyczna (ćwiczenia samodzielne z korektą instruktora);
- metody eksponujące (wystawa, film, happening. , performansie)
Szczegółowe cele edukacyjne - kształcenia i wychowania:
- pobudzanie wszechstronnego rozwoju uczestnika,
- pobudzanie twórczej postawy wobec siebie i świata,
- rozwijanie wrażliwości plastycznej,
- podnoszenie umiejętności praktycznych i manualnych młodzieży,
- wprowadzenie wychowanków w aktywne uczestnictwo w kulturze,
- oddziaływanie przez sztukę na obyczaje i kulturę młodzieży,
- rozwijanie szacunku do przejawów twórczości ludzkiej,
- pomaganie młodzieży w odkrywaniu własnych możliwości twórczych,
- wykorzystanie technik plastycznych do rozmaitych działań (reportaż, album, kronika).
1. „ Artystyczne środy „ - spotkania klubu sztuki pod gargulcem
Czas trwania: październik - kwiecień 2020-2021
Formy pracy: warsztatowa, indywidualna, zespołowa, grupowa,
Metody pracy:
- podająca (pogadanka z wyjaśnieniem wątpliwości);
- problemowa (dyskusje dydaktyczna, burza mózgu drama, metoda projektu,);
- metody eksponujące (wystawa, film, happening. , performansie)
Szczegółowe cele edukacyjne - kształcenia i wychowania:
- poszerzenie wiedzy z zakresu zdolności krytycznego odbioru telewizyjnych i internetowych przekazów medialnych,
- opanowanie przez uczestników umiejętności analizy i interpretacji tekstów kultury, które pozwolą mu w przyszłości trwale i ze zrozumieniem współuczestniczyć w dobrach cywilizacji,
- wdrożenie młodzieży w uczestnictwo w kulturze i upowszechnianie kultury w lokalnej społeczności,
- zwiększenie zainteresowania twórczością własną i sztuką profesjonalistów,
- wyzwolenie u uczestników potrzeby wykorzystania swoich uzdolnień i zainteresowań do współtworzenia otaczającej rzeczywistości,
- wzrost czytelnictwa wśród młodzieży,
Opis działania:
Młody człowiek musi stać się świadomym uczestnikiem procesów komunikacyjnych, a zatem nauczyć się odbierać i tworzyć wypowiedzi, a w odbieranych komunikatach wykorzystywać zawarte tam informacje. Do tego potrzebne jest, sprawne posługiwanie się ojczystym językiem w mowie i piśmie, a nade wszystko myślenie w języku. Wychowanek powinien opanować określony zbiór podstawowych umiejętności koniecznych do przeprowadzania analizy i interpretacji tekstów kultury, umiejętności, które pozwolą mu w przyszłości trwale i ze zrozumieniem współuczestniczyć w dobrach cywilizacji.
3 . Projekt artystyczno –edukacyjny „ Scena”
Czas trwania: listopad 2019 r -grudzień 2020 r
Formy pracy: warsztatowa, indywidualna, zespołowa, grupowa
Metody pracy: metoda projektu
Szczegółowe cele edukacyjne - kształcenia i wychowania:
- wielokierunkowe pobudzanie rozwoju (emocjonalne, intelektualne i społeczne) poprzez zapewnienie uczestnikom projektu różnorodnego kontaktu ze sztuką;
- terapeutyczne oddziaływanie na młodzież poprzez zindywidualizowaną pracę twórczą;
- uaktywnienie i otwarcie się wychowanków (a w szczególności podopiecznego mającego problemy w kontaktach rówieśniczych i dydaktycznych);
- rozładowanie napięć i świadome wyrażanie emocji z wykorzystaniem środków twórczych;
- doskonalenie sprawności manualnej;
- integracja i współpraca w grupie rówieśniczej;
Opis działania:
Przedstawiony program zajęć muzyczno-teatralnych, kierowany jest do całej społeczności internackiej. Zadania zaproponowane w programie pozwalają na realizację pasji wychowanków uzdolnionym muzycznie, wokalnie, aktorsko i tanecznie. Jednocześnie „wpisują” się w kalendarz imprez okolicznościowych.
Głównym założeniem programu zajęć muzyczno-teatralnych jest praktyczna realizacja różnorodnych zadań związanych z muzyką, tańcem, teatrem, filmem oraz dramą.
Realizacja programu przewiduje wykorzystanie w ćwiczeniach mediów: technologii informacyjno-komunikacyjnej, nagrań, projektów multimedialnych. W ramach przygotowań do występu, oprócz opracowania scenariusza, prowadzone są zajęcia z dykcji, ruchu scenicznego, czasami śpiewu. Uczniowie przygotowują dekoracje, stanowią też obsługę techniczną (światła, nagłośnienie). Wykonują różnorodne ćwiczenia muzyczno-teatralne, będące zapowiedzią poszczególnych tematów (scenki tematyczne, opis przeżyć podczas, słuchania muzyki, wyrażanie uczuć i emocji przez ruch).
4. Konkurs „ projektanci bursy”
Czas trwania konkursu: październik 2020 - kwiecień 2021
Formy pracy: warsztatowa, indywidualna, zespołowa, grupowa,
Cele konkursu:
- kształtowanie właściwych zachowań i wzorców,
- uświadomienie wychowankom odpowiedzialności za pokoje mieszkalne,
- motywowanie wychowanków do dbałości o swoje miejsce pracy, wypoczynku,
- kształcenie współodpowiedzialności za stan najbliższego otoczenia,
- stworzenie w pokojach klimatu i atmosfery sprzyjających nauce,
- przestrzeganie podstawowych zasad utrzymywania czystości,
- dbałość o estetykę pomieszczeń,
- przeciwdziałanie niszczeniu mienia internatu.
Opis działania:
Realizowane zadania obejmują stałe kontrolowanie czystości pokoi. Czystość w pokojach sprawdzana codziennie przez dyżurującego wychowawcę zgodnie z regulaminem. Raz w miesiącu pokoje sprawdzane jest zespołowo. Sprawdzany jest porządek i estetyka pokoju, użytkowość i funkcjonalność pomieszczenia, dekoracje stałe, ogólny porządek . Organizowane są dodatkowe zadania promujące wystrój pokoju (dekoracje okazjonalne np. związane ze świętami). Ocenie podlega ogólne wrażenie estetyczne, funkcjonalność, stopień zaangażowania wychowanków danego pokoju.
4.Wystawy indywidualne i zbiorowe w ramach młodzieżowej galerii „ pod gargulcem”.
Działalność wystawiennicza i edukacyjna obejmuje stałą ekspozycje prac plastycznych wychowanków i zaplecze wystawiennicze do prezentacji osiągnięć młodzieży na wystawach zmiennych.
1. Przedmiotem działalności jest:
- organizacja wystaw indywidualnych i zbiorowych,
- organizacja wystaw dokumentalnych i biograficznych.
- Formy pracy: indywidualna ,zbiorowa.
Metody pracy: eksponująca, ćwiczeniowa (przygotowanie wystawy).
Cele:
- prezentacja prac młodzieży oraz osiągnięć w zakresie sztuk pięknych. tj. malarstwo, rysunek, fotografia, w tym sztuki multimedialne,
- stworzenie warunków do dyskusji i integracji różnych dziedzin twórczości artystycznej oraz odbiorców w różnym wieku,
- dawanie uczestników satysfakcji z przekraczania ich dotychczasowych dokonań.
W ramach w/w działań od 2012 roku na przełomie kwietnia i maja organizowany jest Przegląd Dorobku Artystycznego Internatu Międzyszkolnego w Starym Sączu, obejmujący koncert laureatów, wystawę wytworów plastycznych uczestników warsztatów oraz wręczenie Statuetek „Gargulca” za działalność twórczą w internacie na dany rok szkolny.
Wychowankowie mają także możliwość uczestnictwa w do rozlicznych konkursów organizowanych w placówce i w instytucjach kulturalno-oświatowych z terenu województwa małopolskiego.
Opiekun; Małgorzata Tarsa – Bielak