INNOWACJA PEDAGOGICZNA
KLUB ZAWODOWCÓW-DORADZTWO ZAWODOWE
Kompetencje kluczowe
„Uczymy się nie dla szkoły,
lecz dla życia”
-Seneka Młodszy
Uczymy się z bardzo różnych powodów. Czasem aby nie zawieść oczekiwań bliskich osób albo dlatego, że otrzymamy coś w nagrodę za dobre oceny lub zdany egzamin. Bardzo często nie widzimy płynących z nauki innych korzyści.
Na czym te korzyści mogą polegać.
• Poczucie bezpieczeństwa :miedzy innymi sukcesy zawodowe, poczucie bycia szanowanym przez innych, poczucie przynależności do określonej grupy ludzi.
Nauka to inwestycja, która rzadko zwraca się nam od razu. Lecz im więcej w siebie zainwestujemy, im więcej czasu poświęcimy nauce, tym większe jest prawdopodobieństwo, że zainwestowany przez nas wysiłek zaprocentuje, na przykład pracą marzeń, która niejednokrotnie nadaje sens naszemu życiu.
• Łatwiejsze życie.
Niekiedy jednak życie nas zaskakuje nigdy nie wiesz że wiedza, która wydawała nam się zbędna w niektórych sytuacjach może być bardzo przydatna .
Kiedy wiedza jest rozległa, a umysł dociekliwy człowiek potrafi z różnych punktów widzenia spojrzeć na problem, który napotyka. Ma możliwość zastosowania większej ilości różnorakich rozwiązań. Nie chodzi o to, żebyśmy znali się na wszystkim, bo to nie możliwe ale nie odrzucali możliwości uczenia się i poznawania wiadomości z różnych dziedzin, które mogą nam ułatwić życie. Pracodawcy cenią u pracownika oprócz wykonywania dobrze wyuczonego zawodu również inne umiejętności : prowadzenia samochodu, zdolności porozumiewania się w języku obcym, osoby która potrafi dobrze się zaprezentować oraz swobodnie nawiązywać kontakty z innymi ludźmi.
• Przyjemność. Kiedy jest naszą pasją, uczymy się , rozwijamy zdolności nie zważając na trud. Nauka sama w sobie może być przyjemnością. Nauka może być antidotum na nudę i niepokój. Pogłębianie swojej wiedzy może przynosić poczucie spełnienia i sensu życia. Ludzie , którzy mają swoją pasję stają się często w mniejszym stopniu zależni od zewnętrznych sytuacji, które ich spotykają.
• Ciekawość świata, poszerzenie kontaktów towarzyskich.
Każde poznawanie jest uczeniem się. Każdy człowiek ma potrzebę poznawania.
Uczymy się nie tylko z książek czy na wykładach, ale poznajemy świat wszystkimi zmysłami. Poprzez poznanie następuje w nas zmiana, w zachowaniu, spojrzeniu na świat, siebie czy innych ludzi. Potrzebujemy kontaktu z drugim człowiekiem. Czujemy się bezpieczniej kiedy rozumiemy, co wokół nas się dzieje.
• Odkrywanie swoich talentów i czerpanie z nich satysfakcji.
Każdy ma w sobie jakieś zdolności, które otwierają perspektywy do zajmowania się określonymi rzeczami. Ucząc się, mamy też możliwość poznawania samego siebie, rozwijamy, i odkrywamy w sobie talenty, może nawet o których istnieniu nie mieliśmy pojęcia. Dobrze jest rozwijać swoje zdolności, by móc czerpać z nich korzyści. Dobrze jest poszukać tego, co jest gdzieś w głębi nas.
• Inspiracja
Uczymy się przez całe życie, wiele dojrzałych i spełnionych zawodowo osób decyduje się na studia nie tylko po to, by pogłębiać swoją wiedzę albo żeby zdobyć kolejny dokument potwierdzający ich umiejętności. Ale przede wszystkim, by spotkać inne osoby, ponieważ szkoła , uczelnia dają możliwość poznawania nowych osób, poszerzania swojej wiedzy oraz kontaktów towarzyskich.
• Odporność na sytuacje wywołujące stres.
Uczenie się pozwala nam poznać siebie, swoje talenty i mocne strony.
Egzamin , odpowiedz ustna mogą nas nauczyć konstruktywnego radzenia sobie
ze stresem można powiedzieć uodparnia nas na stres, który dotyka nas także
poza szkołą.
• Sprawność umysłu.
Człowiek starzeje się , kiedy nie chce się już niczego nowego się uczyć . Uczenie się poprawia zdolności kojarzenia, wpływa na poprawę , jest gimnastyką dla mózgu.
W procesie zapamiętywania ważną rolę odgrywa struktura mózgu zwana hipokamp, powstają nowe neurony. Nauka więc odmładza mózg.
• Zdobywanie pewności siebie.
Nasze otoczenie cały czas się zmienia i stawia przed nami coraz większe wymagania. Ciągły rozwój swoich umiejętności jest tym, co pozwala nam zdrowo funkcjonować. Trzeba zadbać o ciągły rozwój swoich umiejętności o rozwój samego siebie, nie można stać w miejscu.
Zgodnie z powiedzeniem „Nieużywany mięsień zanika.” warto spojrzeć na umysł, jak na część ciała wymagającą treningu. Potencjał edukacyjny kryje się w wielu czynnościach, które wręcz automatycznie wykonujemy każdego dnia. Tak więc, odpowiedź na pytanie: „czy powinniśmy uczyć się przez całe życie?” brzmi – już to robimy! Wystarczy się jedynie przed tym nie bronić, a przy odrobinie wysiłku możemy na tym zyskać naprawdę wiele.
Opracowała: Marta Cebula
Źródło: