Klub Zawodowców
Opiekun; mgr Marta Cebula
Przygotowanie wychowanków do świadomego i samodzielnego planowania kariery oraz podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych, uwzględniających znajomość własnych zasobów, informacje na temat rynku pracy i systemu edukacji.
Spotkania klubu pozwolą uzupełnić zasób wiadomości wychowanków w zakresie doskonalenia i rozwoju zawodowego, poznawania różnych zawodów, sposobów ich osiągnięcia, metod szukania pracy, mobilności zawodowej, radzenia sobie z sytuacjami trudnymi , nawiązywania dobrych relacji zawodowych, komunikatywności, zadbanie o dobry wypoczynek i rozwój zainteresowań .
Młodzież będzie miała możliwość uczestnictwa w spotkaniach grupowych i indywidualnych, spotkaniach z ciekawymi ludźmi, wyjściach poza teren bursy.
Pokazy multimedialne, zgromadzone czasopisma, ciekawe filmy, programy edukacyjne pozwolą na zwiększenie liczebności osób aktywnych w ramach tematyki dotyczącej zawodoznawstwa.
Informacje o bieżących akcjach w aktualnościach.
TWÓRCZE ROZWIĄZYWANIE PROBLEMÓW
Problemy; każdy z nas codziennie z nimi się boryka. W szkole na uczelni, pracy codziennym życiu w relacjach z drugim człowiekiem. Są różnego rodzaju i wagi.
Jak je rozwiązywać? Istnieje uniwersalny sposób, który pomoże się ich pozbyć.
Twórcze Rozwiązanie Problemów to proces złożony ale osiągalny.
ETAPY:
- CHCE SIE ZMIENIĆ
Zastanów się, warto co jakiś czas raz na miesiąc, raz na kwartał przemyśleć stosowane przez nas rozwiązania. Pomyśl, czy w międzyczasie nie powstał bardziej efektywny sposób wykonywania danego zadania. Czasami jednak potrzeba zmiany razi po oczach i nikt nie ma wątpliwości, że wreszcie coś trzeba z tym zrobić! Nie odkładaj na później .
· MAM ŚWIADOMOŚĆ PROBLEMU
Jeśli problem wymaga szybkiej reakcji, kusi Cię aby od razu wziąć się do pracy nad jego rozwiązaniem. Pomyśl.
Bez właściwego zrozumienia sensu problemu, możemy stworzyć rozwiązanie innego problemu. A to co było sednem pozostanie nadal do rozwiązania. Dlatego nawet przy presji czasu, warto poświęcić chwilę na wydobycie Istoty Problemu. Zadaj sobie pytania. Czym on jest? Najważniejszymi elementami, które koniecznie trzeba wziąć pod uwagę. Bez dodatkowego balastu. Bez ukrytych założeń i oczekiwać. Tylko to, co trzeba zrobić.
„Nie możemy rozwiązywać problemów używając takiego samego schematu myślowego, jakim posługiwaliśmy się w trakcie ich pojawienia się”- Albert Einstein
Co to oznacza w praktyce? Dla ucznia np. Zamiast określać: problemy z nauką są wynikiem zbyt wysokiego nakładu czasowego więc tracisz cierpliwość!
Lepiej jest zapytać: jak możemy polepszyć jej efektywności. Poświęcić mniej czasu ale poczytać o sposobie szybkiego zapamiętywania ?
W ten sposób nie ograniczamy się do analizy czasu nauki ale jej efektywności. Może się okazać, że to nie czas jest problemem, ale sposób nauki i powtarzania materiału.
Taki wniosek byłby bardzo trudny, gdyby Istota Problemu została zdefiniowana jako: znalezienie sposobów na zmniejszeniu czasu poświęconemu na naukę .
Staraj się więc wskazywać Cel zamiast określać Drogę, którą do niego dojdziesz
(czyli nie czas ale efekt).
Dla rodziców np. Zamiast określać: problemy finansowe firmy są wynikiem zbyt wysokich kosztów!
Lepiej jest zapytać: jak możemy polepszyć kondycje finansową firmy?
W ten sposób nie ograniczamy się do analizy kosztów i ich obniżania. Może się okazać, że to nie koszty są problemem, ale to, że firma nie zarabia wystarczająco dużo. Jeśli przedsiębiorstwo wypuści wreszcie na rynek produkt, nad którym pracowało przez ostatnie 9 miesięcy, to zyski wzrosną, a koszty przestaną tak ciążyć.
Taki wniosek byłby bardzo trudny, gdyby Istota Problemu została zdefiniowana jako: znalezienie sposobów na zminimalizowanie kosztów.
Staraj się więc wskazywać Cel zamiast określać Drogę, którą do niego dojdziesz.
· ANALIZUJEMY PROBLEM
Większość problemów jest złożona. Nie zajmuj się wszystkimi jego aspektami na raz, ale wyróżni 3-4 główne grupy i na nich się skoncentruj.
Podczas Analizy, najlepiej odpowiedz na dwa pytania:
a. Co muszę zrobić? (jakie elementy rozwiązania są konieczne?)
b. Czego nie wolno mi zrobić? (jakie są ograniczenia, które należy przestrzegać?)
Wszystko, co znajduje się pomiędzy tymi ograniczeniami, to Twój Obszar Możliwego Działania. Nie eliminuj przedwcześnie możliwych rozwiązań ze względu na swoje uprzedzenia lub to, że masz już pomysł, jak to należy zrobić. Na tym etapie, nie wymyślamy jeszcze rozwiązań i przestrzegam przed zbyt wczesnym ukierunkowaniem swojego myślenia tylko w jedną stronę.
Nie warto jednak tracić czasu na wymyślanie rozwiązań, które i tak nie będą mogłyby być wprowadzone ze względu na:
a) budżet (zbyt wysoki koszt)
b) termin realizacji (za długo będzie to trwało)
c) politykę firmy (jest to sprzeczne z przyjętymi normami).
Weź pod uwagę wszystkie ograniczenia typu MUSZĘ i NIE WOLNO.
· GENEROWANIA ROZWIĄZAŃ
Warto w tym celu posłużyć się jedną z Technik Twórczego Myślenia – Mapa Myśli czy Burzy Mózgu. Możliwych rozwiązań chcemy mieć jak najwięcej. Ilość zrodzi jakość. Wyobraź sobie, że każde rozwiązanie jest jednym z losów na loterii. Im więcej masz losów, tym większa szansa że wygrasz – czyli w tym przypadku, znajdziesz skuteczne rozwiązanie problemu.
· PRZESIEWEM ROZWIĄZAŃ
Wypiszesz wszystkie rozwiązania. Następnie zastanów się, jakie są najważniejsze kryteria, po których sprawdzisz, że dane rozwiązanie jest dobre (faktycznie rozwiązuje problem). Może to być:
a) czas (jak długo będzie trwało wprowadzenie rozwiązania?)
b) koszt (ile będzie wymagało funduszy?)
c) zaangażowanie (ile osób i na jak długo będzie to trwało)
d) skuteczność (na ile zmiany wyeliminują problem) itp.
Wybierz kilka najważniejszych rozwiązań i oceń każde z rozwiązań w skali od 1 do 10. Jeśli rozwiązania są różnej wag np. skuteczność jest dwa razy ważniejsza niż czas.
Punkty nie decydują za Ciebie – są tylko pewną podpowiedzią. Jeśli uważasz, że mimo iż trzecie rozwiązanie uzyskało mniej punktów, to właśnie je warto wdrożyć nic nie stoi na przeszkodzie, by na nie się zdecydować.
- DOPASOWANIE ROZWIĄZANIA
Rzadko kiedy wybrane rozwiązanie, jest dobrze dopasowane do kontekstu, w którym będziesz z niego korzystał. Najczęściej jest to ogólny pomysł, wymagający obróbki.
Zdarzają się też sytuacje, w których najsensowniej jest połączyć ze sobą dwa lub trzy pomysły. Na etapie modyfikowania rozwiązania, okrajasz pomysł lub pomysły, aż uzyskasz zamierzony efekt.
- REALIZOWANIE
Czyli wprowadzenie rozwiązania w życie. Podczas realizacji zdarza się, że coś nie zostało wzięte pod uwagę. Dlatego należy elastycznie podejść do tematu i na bieżąco dopasowywać rozwiązanie do rozwoju wydarzeń.
- OCENA
Na koniec staramy się ocenić nasze rozwiązanie. Sprawdź, w jakim stopniu problem zniknął. Jeśli tak należy wrócić do punktu mam świadomość problemu, bo najwyraźniej na tym etapie popełniamy błędy.
Jeśli wszystko jest w porządku, pozostaje nam tylko wyciągnąć wnioski na przyszłość.
a) co można zrobić, aby problemu już uniknąć.
b) innych możliwości zastosowania tego rozwiązania (często po lekkiej modyfikacji to samo rozwiązanie może nam pomóc w kilku różnych problemach).
Zastosuj tą metodę z głową, a mnóstwo problemów będziesz mieć rozwiązanych!
Opracowała: Marta Cebula
Źródło:
http://www.czasopismoippis.up.krakow.pl/wp-content/uploads/2015/01/Monika-JUST-Nauka-tw%C3%B3rczego-rozwi%C4%85zywania-problem%C3%B3w-i-kreatywnego-my%C5%9Blenia-we.pdf
file:///C:/Users/Marta%20Cebula/Desktop/trening%20tw%C3%B3rczego%20my.%C5%9Blenia.pdf
https://ownetic.com/cytaty/albert-einstein-515
https://andrzejbernardyn.pl/tworcze-rozwiazywanie-problemow-krok-po-kroku/?fbclid=IwAR2Q88EAXQoWoOwkzI9u7Fz7CPD9LnQRaB5NbAs3QS66gNThACPT2rnICEY
https://ibd.pl/wiedza-dla-biznesu/po-co-komu-tworczosc-w-organizacji/ https://tqmsoft.com/pl/szkolenia/metody-tworczego-rozwiazywania-problemow-i-ich-praktyczne-zastosowania