Ścieżka u w a ż n o ś c i

Koordynator projektu mgr Ewa Kujawa-Szura, mgr Beata Nobilec

  

Cel projektu

Celem projektu jest rozwijanie umiejętności uważności wśród wychowanków bursy poprzez różnorodne działania, które pomogą im w radzeniu sobie ze stresem, poprawią koncentrację oraz wpłyną pozytywnie na ich emocjonalne i psychiczne samopoczucie.

Uczestnicy

Wychowankowie bursy w wieku 14-18 lat

Czas trwania projektu

Projekt będzie realizowany przez 10 miesięcy

Metody i formy pracy 

*Warsztaty uważności:* Regularne zajęcia prowadzone, które będą obejmować techniki medytacji, oddechu i relaksacji

*Ćwiczenia praktyczne:* Wprowadzenie do codziennych praktyk uważności, takich jak mindful eating (uważne jedzenie) czy mindful walking (uważne chodzenie)

*Grupy wsparcia:* Spotkania w małych grupach, podczas których uczestnicy będą dzielić się swoimi doświadczeniami i spostrzeżeniami

*Kreatywne działania:* Zajęcia artystyczne (malarstwo, rysunek, pisanie) jako forma ekspresji i relaksacji

*Działania na świeżym powietrzu:* Organizacja spacerów i warsztatów w naturze

Harmonogram 

*Miesiąc 1:* Wprowadzenie do uważności – warsztaty wstępne, techniki oddechowe

*Miesiąc 2:* Praktyki uważności w codziennym życiu – mindful eating i mindful walking

*Miesiąc 3:* Medytacje prowadzone – wprowadzenie do różnych form medytacji

*Miesiąc 4:* Zajęcia artystyczne jako forma uważności – malowanie i rysowanie

*Miesiąc 5:* Grupy wsparcia – dzielenie się doświadczeniami i praktykami

*Miesiąc 6:* Działania w naturze – spacery, medytacje na świeżym powietrzu

*Miesiąc 7:* Rozwój umiejętności relaksacyjnych – techniki relaksacji i oddechu

*Miesiąc 8:* Utrwalanie zdobytej wiedzy

*Miesiąc 9:* Integracja umiejętności – łączenie różnych praktyk uważności w codziennym życiu

*Miesiąc 10:* Podsumowanie projektu – prezentacja osiągnięć i refleksji, organizacja dnia uważności

Oczekiwane rezultaty

- Zwiększenie poziomu umiejętności uważności wśród uczestników

- Poprawa jakości życia psychicznego i emocjonalnego wychowanków

- Rozwój umiejętności interpersonalnych i komunikacyjnych

- Stworzenie społeczności wsparcia w bursie

Metody ewaluacji

- Ankiety przed i po projekcie, oceniające zmiany w poziomie stresu i umiejętności uważności

- Refleksje uczestników na zakończenie projektu

- Spotkania ewaluacyjne z prowadzącymi

Materiały i zasoby

- Podręczniki i materiały do nauki uważności

- Materiały artystyczne (farby, papier, przybory do rysowania)

- Przestrzeń do medytacji i ćwiczeń

Podsumowanie Projekt  ma na celu wsparcie wychowanków bursy w rozwijaniu umiejętności uważności, co przyczyni się do ich lepszego samopoczucia i radzenia sobie z codziennymi wyzwaniami. Umożliwi to uczestnikom poznanie różnych technik i praktyk, które staną się wartościowymi narzędziami w ich życiu.

Informacje o bieżących akcjach w aktualnościach.

**Pudełko Dobrych Wspomnień: Narzędzie Refleksji i Motywacji dla Wychowawców**

**Pudełko Dobrych Wspomnień: Narzędzie Refleksji i Motywacji dla Wychowawców**

*Pudełko Dobrych Wspomnień: Narzędzie Refleksji i Motywacji dla Wychowawców* W pracy wychowawcy, codzienność pełna jest wyzwań, nieprzewidzianych sytuacji i emocji, które potrafią nas przerastać. W tym zawodzie, jak w żadnym innym, kluczowe jest znalezienie sposobu na utrzymanie pozytywnego nastawienia i przypominanie sobie, dlaczego wybraliśmy tę ścieżkę kariery. "Pudełko Dobrych Wspomnień" może stać się nieocenionym towarzyszem w tej podróży, pozwalającym na chwilę zatrzymania się i refleksji nad tym, co naprawdę ważne. ### Dlaczego warto stworzyć Pudełko Dobrych Wspomnień jako wychowawca?

1. *Wzmacnianie relacji z uczniami*: Każdego dnia otrzymujemy od uczniów drobne dowody wdzięczności – czy to w formie kartki z podziękowaniem, czy uśmiechu po udanym projekcie. Gromadzenie takich momentów w pudełku przypomina o pozytywnym wpływie naszej pracy na młodych ludzi.

2. *Źródło motywacji*: W trudnych chwilach, kiedy zmagamy się z wyzwaniami zawodowymi, przeglądanie zgromadzonych wspomnień może być przypomnieniem o naszych sukcesach i motywacją do dalszej pracy.

3. *Rozwój osobisty i zawodowy*: Analiza zgromadzonych wspomnień pozwala na refleksję nad własnym rozwojem i zauważenie postępów, które zrobiliśmy jako wychowawcy.

4. *Budowanie pozytywnej atmosfery*: Dzieląc się ideą pudełka z uczniami, możemy zainspirować ich do tworzenia własnych kolekcji dobrych wspomnień, co przyczyni się do budowania pozytywnej atmosfery w klasie. ###

Jak stworzyć Pudełko Dobrych Wspomnień jako wychowawca?

1. *Wybór odpowiedniego pojemnika*: Może to być eleganckie pudełko, które postawisz na biurku, lub duża koperta, do której będziesz wkładać kartki i pamiątki. Ważne, aby było to coś, co będzie łatwo dostępne i widoczne.

2. *Personalizacja i dekoracja*: Ozdób pudełko w sposób, który będzie ci bliski. Może to być kolorowe, pełne energii pudełko, które będzie cię motywować, lub bardziej stonowane, które sprzyja refleksji.

3. *Gromadzenie wspomnień*: Wrzucaj do pudełka wszystko, co ma dla ciebie emocjonalne znaczenie – listy od uczniów, zdjęcia z wydarzeń szkolnych, certyfikaty, a także własne notatki z refleksjami po ważnych wydarzeniach.

4. *Regularne przeglądanie i aktualizacja*: Ustal regularne terminy, kiedy będziesz przeglądać zawartość pudełka. Może to być koniec semestru, kiedy potrzebujesz dodatkowej motywacji, lub początek nowego roku szkolnego. ###

Jak wykorzystać Pudełko Dobrych Wspomnień w pracy z uczniami?

- *Wspólne chwile refleksji*: Raz na jakiś czas zorganizuj klasowe spotkanie, na którym uczniowie będą mogli podzielić się swoimi dobrymi wspomnieniami. Może to stać się piękną tradycją, która zbliży całą klasę.

- *Motywacja dla uczniów*: Zachęć uczniów do tworzenia własnych pudełek dobrych wspomnień. Pomóż im dostrzegać pozytywne aspekty ich codziennych doświadczeń. - *Wzmacnianie więzi*: Wykorzystaj wspólne przeglądanie pudełka jako okazję do integracji i budowania relacji z uczniami.

To może być doskonały sposób na zbliżenie się i lepsze zrozumienie ich perspektyw. 

Pudełko Dobrych Wspomnień to nie tylko skarbnica pozytywnych emocji, ale także narzędzie, które może wspierać wychowawców w ich codziennej pracy. To przypomnienie, że w morzu obowiązków, każda chwila ma znaczenie, a każda interakcja z uczniem może stać się powodem do dumy i radości. Praca z młodzieżą to nieustanna podróż pełna wyzwań, ale i pięknych momentów. Warto je pielęgnować i zachować, by w chwilach zwątpienia móc sięgnąć po pudełko i przypomnieć sobie, dlaczego wybraliśmy tę drogę.

ŚCIEŻKA UWAŻNOŚCI

opracowała Beata Nobilec