Ścieżka u w a ż n o ś c i

Koordynator projektu mgr Ewa Kujawa-Szura, mgr Beata Nobilec

  

Cel projektu

Celem projektu jest rozwijanie umiejętności uważności wśród wychowanków bursy poprzez różnorodne działania, które pomogą im w radzeniu sobie ze stresem, poprawią koncentrację oraz wpłyną pozytywnie na ich emocjonalne i psychiczne samopoczucie.

Uczestnicy

Wychowankowie bursy w wieku 14-18 lat

Czas trwania projektu

Projekt będzie realizowany przez 10 miesięcy

Metody i formy pracy 

*Warsztaty uważności:* Regularne zajęcia prowadzone, które będą obejmować techniki medytacji, oddechu i relaksacji

*Ćwiczenia praktyczne:* Wprowadzenie do codziennych praktyk uważności, takich jak mindful eating (uważne jedzenie) czy mindful walking (uważne chodzenie)

*Grupy wsparcia:* Spotkania w małych grupach, podczas których uczestnicy będą dzielić się swoimi doświadczeniami i spostrzeżeniami

*Kreatywne działania:* Zajęcia artystyczne (malarstwo, rysunek, pisanie) jako forma ekspresji i relaksacji

*Działania na świeżym powietrzu:* Organizacja spacerów i warsztatów w naturze

Harmonogram 

*Miesiąc 1:* Wprowadzenie do uważności – warsztaty wstępne, techniki oddechowe

*Miesiąc 2:* Praktyki uważności w codziennym życiu – mindful eating i mindful walking

*Miesiąc 3:* Medytacje prowadzone – wprowadzenie do różnych form medytacji

*Miesiąc 4:* Zajęcia artystyczne jako forma uważności – malowanie i rysowanie

*Miesiąc 5:* Grupy wsparcia – dzielenie się doświadczeniami i praktykami

*Miesiąc 6:* Działania w naturze – spacery, medytacje na świeżym powietrzu

*Miesiąc 7:* Rozwój umiejętności relaksacyjnych – techniki relaksacji i oddechu

*Miesiąc 8:* Utrwalanie zdobytej wiedzy

*Miesiąc 9:* Integracja umiejętności – łączenie różnych praktyk uważności w codziennym życiu

*Miesiąc 10:* Podsumowanie projektu – prezentacja osiągnięć i refleksji, organizacja dnia uważności

Oczekiwane rezultaty

- Zwiększenie poziomu umiejętności uważności wśród uczestników

- Poprawa jakości życia psychicznego i emocjonalnego wychowanków

- Rozwój umiejętności interpersonalnych i komunikacyjnych

- Stworzenie społeczności wsparcia w bursie

Metody ewaluacji

- Ankiety przed i po projekcie, oceniające zmiany w poziomie stresu i umiejętności uważności

- Refleksje uczestników na zakończenie projektu

- Spotkania ewaluacyjne z prowadzącymi

Materiały i zasoby

- Podręczniki i materiały do nauki uważności

- Materiały artystyczne (farby, papier, przybory do rysowania)

- Przestrzeń do medytacji i ćwiczeń

Podsumowanie Projekt  ma na celu wsparcie wychowanków bursy w rozwijaniu umiejętności uważności, co przyczyni się do ich lepszego samopoczucia i radzenia sobie z codziennymi wyzwaniami. Umożliwi to uczestnikom poznanie różnych technik i praktyk, które staną się wartościowymi narzędziami w ich życiu.

Informacje o bieżących akcjach w aktualnościach.

**10 Października Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego**

**10 Października Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego**

10 Października Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego
 
Jak wspierać innych w trudnych chwilach w mądry sposób?
 
Nie trzeba być specjalistą, aby udzielić podstawowego wsparcia. Wystarczy do tego świadome i otwarte serce, gotowe wysłuchać i zrozumieć trudności drugiego człowieka.
 
1. Wysłuchaj – pokaż, że to potrafisz i nie przerywaj rozmówcy. Dzięki temu druga osoba będzie mogła się przed Tobą w pełni otworzyć. Kiedy czujemy, że ktoś nas słucha, automatycznie zaczynamy bardziej akceptować nasze emocje, bo stają się nam bliższe.
2.Pokaż, że jesteś – czasami wystarczy po prostu być. Pokaż, że ten ktoś jest ważny i może na ciebie liczyć.
3.Staraj się zrozumieć – nie chodzi o to, by cały czas powtarzać „rozumiem”, tylko empatycznie pokazać, że wiesz, jaką trudność przeżywa człowiek obok.
4. Pełna akceptacja – pokaż, że w pełni akceptujesz, to czego ta osoba doświadcza. Możesz powiedzieć: „emocje, które teraz przeżywasz, są całkowicie normalne w jej sytuacji”. Dzięki temu pozwolisz bez obaw i swobodnie wyrażać emocje.
5.Zapytaj, jak możesz pomóc – często osoba doświadczająca trudnej sytuacji, wie, co na tę chwilę może jej pomóc. Zanim zaczniesz na siłę rozwiązywać jej problem, zapytaj.
6.Szanuj swoje emocje – ludzkie problemy bywają bardzo trudne i nie każdy jest w stanie sobie z nimi poradzić. Jeśli czujesz, że problem jest zbyt duży i złożony, rozważ pokierowanie osoby do specjalisty.
 
Czego lepiej unikać?
Istnieje co najmniej kilka zachowań, których lepiej unikać. To między innymi:
 
1.Umniejszanie – jedną z najgorszych rzeczy, jakie możesz zrobić, to powiedzieć: „nic się nie stało”, „spokojnie”, „ale masz problemy” itp. W taki sposób komunikujesz osobie, że jej problem jest wyolbrzymiony, a jej emocje się nie liczą.
2. Zmiana tematu – bądź ostrożny przy zmianie tematu. Jeśli wcześniej wysłuchałeś i wsparłeś, to zmiana na przyjemniejszy temat jest w porządku, o ile tylko czujesz, że ta osoba jest gotowa. Kiedy jednak od razu zmieniasz temat na inny, lekceważysz jej problem.
3.Zachęcanie do używek – proponowanie wspólnej imprezy i picia alkoholu nie jest dobry pomysłem. Pamiętaj, że to chwilowa przyjemność, która nie zlikwiduje problemu, tylko go na chwile przyćmi, a często nawet pogłębi.
4.Powtarzanie: „Myśl pozytywnie” – bardzo trudno myśleć pozytywnie, gdy przeżywa się kryzys. Dając taki komunikat, pokazujesz osobie, że nie rozumiesz jej trudnej sytuacji i dodatkowo wymagasz od niej określonych emocji.
5.Udzielanie niechcianych rad – staraj się unikać udzielania rad, jeśli nie zostałeś o to poproszony.