Z kulturą na TY
Koordynator projektu; mgr Halina Popiela, mgr Kinga Sołtys, mgr Beata Nobilec
*Cel projektu:*
Celem projektu "Z kulturą na Ty" jest rozwijanie zainteresowań kulturalnych wychowanków bursy, promowanie aktywnego uczestnictwa w życiu kulturalnym oraz integracja społeczności bursowej poprzez różnorodne formy ekspresji artystycznej, z szczególnym uwzględnieniem wielokulturowości
*Opis projektu:*
Projekt ma na celu stworzenie przestrzeni, w której młodzież będzie mogła eksplorować różnorodne aspekty kultury oraz uczyć się tolerancji i otwartości na różnorodność. Uczestnicy będą mieli okazję wziąć udział w warsztatach artystycznych, dyskusjach oraz wyjściach do instytucji kulturalnych, co pozwoli im na rozwijanie kreatywności i umiejętności krytycznego myślenia
*Planowane działania:*
1. *Cykl "Bo nie zapomnę cię...":* Seria spotkań i wydarzeń poświęconych pamięci o istotnych postaciach kultury i sztuki. Uczestnicy będą poznawać biografie, twórczość oraz wpływ tych osób na współczesną kulturę - opiekun Beata Nobilec, Kinga Sołtys.
2. *Działalność "Otwarci na wielokulturowość":* Organizacja wydarzeń, które będą promować różnorodność kulturową, takie jak festiwale, degustacje potraw z różnych stron świata oraz warsztaty, które przybliżą kultury różnych narodów - opiekun Halina Popiela
3. *Czytanie narodowe:* W ramach projektu planowane jest zorganizowanie wydarzenia promującego czytanie narodowe, podczas którego uczestnicy będą mieli okazję zapoznać się z wybraną literaturą narodową, dzielić się refleksjami oraz uczestniczyć w dyskusjach na temat przeczytanych tekstów - opiekun Halina Popiela, Kinga Sołtys, Beata Nobilec
4. *Współpraca z biblioteką* Uczestnictwo w warsztatach i spotkaniach, organizowanych przez bibliotekę - opiekun Halina Popiela
*Oczekiwane rezultaty:*
- Zwiększenie zainteresowania kulturą i sztuką wśród wychowanków bursy
- Rozwój umiejętności artystycznych i kreatywności uczestników
- Integracja społeczności bursowej poprzez wspólne działania kulturalne
- Wzmacnianie poczucia tożsamości kulturowej oraz otwartości na różnorodność.
*Grupa docelowa:*
Projekt skierowany jest do wszystkich wychowanków bursy, niezależnie od ich wcześniejszych doświadczeń z kulturą. Uczestnictwo w projekcie będzie otwarte dla wszystkich chętnych.
PO RAZ 25. OBCHODZIMY ŚWIATOWY DZIEŃ KSIĄŻKI I PRAW AUTORSKICH #zostanwdomu
„Książki są oknem na nasze wewnętrzne życie, a także bramą do wzajemnego szacunku i zrozumienia między ludźmi” - Audrey Azoulay Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich to uroczystość obchodzona w ponad 100 krajach na całym świecie! To święto autorów, ilustratorów, wydawców, książek, Czytelników i czytelnictwa. Tego dnia zazwyczaj odbywa się mnóstwo wydarzeń związanych z czytaniem, spotkań z pisarzami, a dla wielbicieli książek księgarnie przygotowują akcje promocyjne. „Książki są oknem na nasze wewnętrzne życie, a także bramą do wzajemnego szacunku i zrozumienia między ludźmi” - Audrey Azoulay
Epidemia koronawirusa jest ciężkim czasem dla nas wszystkich. Czas spędzany w domu musimy zorganizować na wiele sposobów. Ciekawym pomysłem może być przypomnienie sobie ulubionych książek, również tych, po które nie sięgaliśmy od wielu lat. Patrząc odrobinę szerzej, to cały czas pandemii jest książkowym okresem.
Historia w pigułce – Światowy Dzień Książki Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich proklamowany został w 1995 roku na 28. Sesji Konferencji Generalnej UNESCO. Historycznie, idea święta ma swój początek w Katalonii i sięga roku 1930. Data obchodów – 23 kwietnia – związana jest z rocznicą urodzin lub śmierci kilku wielkich pisarzy: Szekspira, Cervantesa, Druona, Nabokova. 23 kwietnia to dzień patrona – Świętego Jerzego. Zgodnie z tradycją tego dnia wręczano kobietom czerwone róże – symbol krwi smoka, którego pokonał Święty Jerzy. Z czasem kobiety też zaczęły dawać podarunki i były to właśnie książki.
Książkowy hymn Światowy Hymn Książki to powstał we Wrocław 2016 miał za zadanie połączenie Czytelników z całego świata, tak aby ani język ani kultura nie były barierą utrudniającą wspólne działanie.Hymn ma znaczenie symboliczne i jest złożeniem hołdu książce. Tekst hymnu, to wiersz „Włosek poety” autorstwa Tadeusza Różewicza. Autor muzyki to Jan Kanty Pawluśkiewicz, polski kompozytor muzyki poważnej i filmowej. Tekst utworu przetłumaczono na kilkadziesiąt języków. https://www.youtube.com/watch?time_continue=6&v=BCjRDBt3Gok&feature=emb_title
Międzynarodowy Dzień Książki dla Dzieci! 2 kwietnia. Koronawirus odmienił nasze codzienne życie. Musimy zostać w domu, a co za tym idzie znaleźć sposób na wygranie z nudną. Dobrym pomysłem będzie z pewnością świętowanie Międzynarodowego Dnia Książki dla Dzieci! Nietypowe święto obchodzimy 2 kwietnia. W ten właśnie dzień, w 1805 roku urodził się duński baśniopisarz Hans Christian Andersen, autor Małej Syrenki czy Królowej Śniegu. Święto uchwalono w 1967 roku przez Międzynarodową Izbę ds. Książek dla Młodych Ludzi.
Dlaczego warto czytać?
Książka pomaga nam rozwijać język i słownictwo. Uczy nas wyrażać myśli i rozumieć innych.
Książka rozwija myślenie. Dostarcza nam pojęć myślowych i nowych idei, poszerza naszą świadomość i nasz świat. Książka pobudza fantazję, uczy budować obrazy w wyobraźni.
Książka dostarcza nam wiedzy o innych krajach i kulturach, o przyrodzie, technice, historii, o tym wszystkim, o czym chcielibyśmy dowiedzieć się czegoś więcej.
Książka rozwija nasze uczucia i zdolność do empatii. Wyrabia w nas umiejętność wczucia się w czyjąś sytuację.
Książka dodaje sił i zapału. Dostarcza nam rozrywki i emocji. Może rozśmieszyć lub zasmucić. Może pocieszyć i wskazać nowe możliwości.
Książka może stawiać pytania, które angażują i pobudzają do dalszych przemyśleń.
Książka uczy nas etyki. Skłania do namysłu nad tym, co słuszne, a co nie, co dobre, a co złe. Książka może wytłumaczyć rzeczywistość i pomóc w rozumieniu zależności między zjawiskami.
Książka może udowodnić, że często pytanie ma więcej niż jedną odpowiedź, że na problem da się spojrzeć z różnych stron. Może podpowiedzieć sposoby rozwiązywania konfliktów.
Książka pomaga nam zrozumieć siebie. Odkrycie, że są inni, którzy myślą jak my, że mamy prawo do swoich odczuć i reakcji, umacnia nasze poczucie własnej wartości.
Książka pomaga nam zrozumieć innych. Czytanie książek pisarzy innej epoki, innego kraju i odkrywanie, że ich myśli i odczucia nie różnią się od naszych, buduje tolerancję dla innych kultur i zapobiega uprzedzeniom.
Książka jest naszym towarzyszem w samotności. Łatwo wziąć ją ze sobą i czytać gdziekolwiek. Z biblioteki można ją wypożyczyć za darmo i nie trzeba podłączać jej do prądu.
Książka jest częścią naszego dziedzictwa kulturowego. Dzięki niej mamy wspólne doświadczenia i punkty odniesienia.
Dobra książka dla dzieci, którą można czytać na głos, przynosi radość dzieciom i dorosłym. Buduje pomost między pokoleniami. Książka dla dzieci to pierwsze spotkanie z literaturą - niezmierzonym światem, z którego czerpiemy przez całe życie.
Literatura wzbogaca kulturę, ale także pobudza gospodarkę kraju. Daje pracę wielu ludziom: pisarzom, ilustratorom, wydawcom, redaktorom, drukarzom, recenzentom, księgarzom, bibliotekarzom...
Opiekun: Marta Cebula
Źródło: www.eska.pl/warszawa/miedzynarodowy-dzien-ksiazki booklips.pl/wydarzenia/po-raz-24-obchodzimy-swiatowy-dzien-ksiazki-i-praw-autorskich/ www.gandalf.com.pl/blog/swiatowy-dzien-ksiazki-i-praw-autorskich/