Szlachetne zdrowie

Opiekun; mgr Marta Cebula

 

 

SZLACHETNE ZDROWIE”

PROGRAM  ZAJĘĆ Z EDUKACJI  ZDROWOTNEJ

 

Miejsce realizacji:

Program edukacyjny realizowany będzie  w  Bursie Szkolne w Starym Sączu   ramach  zajęć w czasie wolnym.

Czas trwania: wrzesień 2024r. – czerwiec 2025r. (wg. potrzeb). Tematy do wyboru                     

w zależności od potrzeb i zaangażowania wychowanków w podejmowane działania .

Adresaci: wychowankowie bursy

Opis działania:

Od tego jak i co jemy, zależy prawidłowe funkcjonowanie organizmu, a to z kolei jest gwarancją zachowania dobrego zdrowia tak fizycznego, jak i psychicznego. Krzewienie wśród młodzieży zdrowych nawyków żywieniowych oraz przywrócenie znaczenia estetyki serwowania potraw i kultury ich spożywania jest w dzisiejszych, skomercjalizowanych

i zautomatyzowanych warunkach, gdzie wszystko, włącznie z jedzeniem , musi odbywać się szybko ,nie tylko korzystne, ale przede wszystkim konieczne.

 

 Program ma na celu przybliżenie uczestnikom zagadnień związanych edukacją zdrowotną oraz  promocją  zdrowia w środowisku lokalnym. Obejmuje edukację do zdrowia, działania ukierunkowane na zmianę środowiska fizycznego i społecznego .

 

Treści wybrane do realizacji obejmują:

 

  1. Przekazywaniu wiedzy na temat zdrowia,
  2. Kształtowaniu praktycznych umiejętności wykorzystywania wiedzy w codziennych sytuacjach życiowych,
  3. Formowaniu postaw,
  4. Propagowanie zachowań zdrowotnych poprzez utrwalanie zachowań sprzyjających zdrowiu w kontekście całego dalszego życia .

 

 

Cel główny:

Motywowanie młodzieży do dbałości o przestrzeganie zasad zdrowego odżywiania oraz wyposażenie uczestników zajęć w praktyczne umiejętności kulinarne .

 

Cele szczegółowe:

 

  1. Zapoznanie z zasadami zdrowego doboru produktów żywieniowych w codziennej diecie,
  2. Rozwijanie umiejętności kulinarnych,
  3. Rozwijanie umiejętności w zakresie estetyki serwowania potraw,
  4. Uświadamianie wpływu właściwej atmosfery podczas spożywania posiłków na ich przyswajanie,
  5. Rozbudzanie ciekawości i otwartości na kuchnie innych narodów,
  6. Poznawanie dawnych kulinariów Sądecczyzny
  7. Poznawanie siebie, śledzenie przebiegu swojego rozwoju, identyfikowanie i rozwiązywanie problemów zdrowotnych,
  8. Zrozumienie, czym jest zdrowie, od czego zależy, dlaczego i jak należy o nie dbać,
  9. Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za zdrowie własne i innych ludzi,
  10. Przygotowanie się do uczestnictwa w działaniach na rzecz zdrowia i tworzenia zdrowego środowiska w domu, szkole, miejscu pracy, społeczności lokalnej.

 

Formy pracy: warsztatowa, indywidualna, grupowa,

Metody pracy:

  1. Ćwiczenia praktyczne w zakresie przygotowywania i serwowania potraw oraz nakrywania stołu, improwizacje kulinarne pod nadzorem prowadzącego)
  2. Słowne (instruktaże przed zajęciami, pogadanki o kulinarnych, tradycjach świata),
  3. Spotkania z specjalistami (dietetyk, trener personalny)
  4. Wyjścia  poza teren bursy: ( spacer, aerobik, liczymy kroki)
  5. Oglądowe (prezentacja, pokaz filmowy).
  6. Problemowa: (metoda projektu)

 

 

Tematy do realizacji :

Spotkania w grupie, indywidualne konsultacje :

  1. Wskaż! Czynniki, wpływające pozytywnie i negatywnie na zdrowie

i samopoczucie, te, na które możesz mieć wpływ.

  1. Wyjaśnij! Gdzie szukać wiarygodnych informacji dotyczących zdrowia i sportu . Analiza informacji medialnych w tym zakresie.
  2. Scharakteryzuj! Zdrowie jako wartość dla człowieka i zasób dla społeczeństwa. Wskaż na czym polega dbałość o zdrowie w okresie młodości i wczesnej dorosłości – podaj przykłady takich działań.
  3. Zdefiniuj! Co oznacza odpowiedzialność za zdrowie własne i innych ludzi.
  4. Omów! Samobadanie i samokontrola zdrowia oraz
  5. potrzeba poddawania się badaniom profilaktycznym w okresie całego życia.
  6. Wyjaśnij! Związek między zdrowiem i środowiskiem – co można zrobić, aby tworzyć środowisko sprzyjające zdrowiu.
  7. Omów! Zaburzenia stanu zdrowia i rozwoju związane z nieprawidłowym odżywianiem(otyłość, nadwaga, niedobór masy ciała, anoreksja , bulimia).
  8. Jak rozumiesz? Związek między zdrowiem a pracą nad sobą dla zwiększenia wiary w siebie, poczucia własnej wartości i umiejętności podejmowania decyzji.
  9. Zaproponuj! Proste ćwiczenia relaksacyjne, które można wykonać

w szkole, w pracy i w domu.

  1. Tradycje kulinarne Sądecczyzny

Warsztaty kulinarne

  1. Zasady higieny, bhp i ppoż. w kuchni.
  2. Piramida żywieniowa i tabele wartości odżywczych na przykładzie przygotowanego deseru.
  3. Zioła, kwiaty i chwasty w garnku.
  4. Savoir vivre przy stole pięknie nakrytym i zastawionym.
  5. Potrawy świąteczne w naszych domach.
  6. „Gdy widzę słodycze, to kwiczę...” (słodko, nie znaczy niezdrowo).
  7. Walentynkowa kolacja dla dwojga (kulinarne afrodyzjaki)
  8. Domowe fast foody.
  9. Sałatkowe szaleństwa
  10. Dawne kulinaria Ziemi Sądeckiej
  11. Kuchnia naszych sąsiadów

 

Ewaluacja:

  1. Określenie kryteriów oceniania zajęć:
  2. a) regularny udział w zajęciach,
  3. b) pełna zaangażowania postawa w czasie zajęć.
  4. Sporządzenie sprawozdania.

W ramach programu w roku 2024/25 realizowany będzie projekt „ Kulturalno –kulinarne podróże -staropolska piernikowa tradycja”(załącznik nr 1)

 

Informacje o bieżących akcjach w aktualnościach.

 

**Kolejna współpraca naszej Bursy**

**Kolejna współpraca naszej Bursy**

Kolejna współpraca naszej Bursy w Starym Sączu ze środowiskiem lokalnym, z myślą
o wychowankach i dla wychowanków.
W ramach projektu SZLACHETNE ZDROWIE organizator projektu Marta Cebula przy współpracy z wychowawcami Bursy Panią Elżbietą Plata i Danutą Cebula podjęły współdziałanie z siłownią MOUNTFLEX
w Starym Sączu - cykl spotkań pod okiem trenerów personalnych. Ich pasja przekonała wychowanków do treningów a ich wiedza wskazała, jak poprawnie wykonywać ćwiczenia. Owocnie spędzony czas na pewno nie zostanie zmarnowany. A niewątpliwie przyczyni się do zdrowego stylu życia
i rozwoju kondycji fizycznej. Dziękujemy właścicielowi oraz trenerom personalnym tego wspaniałego miejsca Panu Janowi Rejowskiemu i Wiktorowi Szczygieł za poświęcony czas, wspaniale treningi oraz prezenty dla naszych wychowanków.
 
 
SZLACHETNE ZDROWIE
opiekun Marta Cebula, Danuta Cebula