SAMORZĄD WYCHOWANKÓW
REGULAMIN PRACY SAMORZĄDU BURSY SZKOLNEJ w Starym Sączu
Rozdział 1
Samorząd wychowanków
1. W bursie działa samorząd wychowanków.
2. Ustanawia się Samorząd Bursy Szkolnej, zwaną samorządem wychowanków.
3. Kadencja samorzadu trwa 1 rok.
4. W skład wchodzi po dwóch przedstawicieli z każdej grupy wychowawczej
5. Organ samorządu wychowanków, jest jedynym reprezentantem ogółu wychowanków Bursy Szkolnej.
Rozdział 2
Zasady wybierania Samorządu
1. Zasady zgłaszania kandydatów i prowadzenia kampanii wyborczej:
1) kandydatami mogą być wszyscy mieszkańcy bursy , za wyjątkiem wychowanków kończących szkołę w danym roku szkolnym, oraz wychowanków z warunkiem
2) każda grupa typuje trzech przedstawicieli, których kandydatury zatwierdza Rada Pedagogiczna
3) datę wyborów ogłasza dyrektor Bursy
4) kampania wyborcza trwa dwa tygodnie przed datą wyborów i może być prowadzona w formie:
5) zebrań z wyborcami,
6) plakatowania Bursy
7) rozdawania ulotek.
2. Zasady wyborcze:
1) głosowanie jest równe, tajne i powszechne,
2) wybiera się po dwóch kandydatów z każdej grupy,
3) do wyboru kandydata wystarcza zwykła większość głosów na niego oddanych,
4) w przypadku równej liczby głosów między przedstawicielami jednej grupy przeprowadza się dodatkowe wybory na forum całej Bursy
5) w przypadku wskazania więcej niż jednego przedstawiciela danej grupy głos jest nieważny,
6) komisję skrutacyjną powołuje dyrektor Bursy
7) wyniki wyborów ogłaszane są w ciągu 24 godzin od chwili zamknięcia punktu wyborczego,
8) odwołania od wyników składane są u dyrektora Internatu w terminie do 3 dni od daty ogłoszenia wyników
Rozdział 3
Struktura Samorzadu wychowanków oraz tryb podejmowania decyzji
1. Samorząd wybiera ze swojego grona:
1) przewodniczącego,
2) zastępcę przewodniczącego,
3) sekretarza
2. Tworzą oni kierownictwo organu i wybierani są jawnie przez wszystkich członków . Mogą być również przez nich odwołani, także przed upływem kadencji.
3. Podstawą do odwołania jest:
1) nagminne łamanie Statutu Bursy
2) działanie na szkodę Bursy
3) zaniedbywanie obowiązków członka Samorządu
4. Decyzje zapadają w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, przy obecności przynajmniej połowy członków organu plus jeden. Miejsce odwołanego członka automatycznie zajmuje osoba z największą liczbą głosów na liście wyborczej danej grupy.
Rozdział 4
Uprawnienia Samorządu Wychowanków
1.Samorząd ma prawo przedstawiać dyrektorowi Bursy i Radzie Pedagogicznej wnioski i opinie dotyczące wszystkich spraw Internatu, w szczególności dotyczące realizacji praw wychowanka, a mianowicie:
1) prawo do zapoznania się z Programem wychowawczym, Programem Profilaktycznym, z jego treścią, celem stawianymi wymaganiami,
2) prawo do jawnej i umotywowanej oceny zachowania wychowanków
3) prawo do organizacji życia w Bursie zgodnie z potrzebami wychowanków, z uwzględnieniem możliwości organizacyjnych Bursy
4) prawo do organizacji życia w Bursie, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań,
] 5) prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z dyrektorem
6 )prawo wyboru nauczyciela wychowawcy pełniącego rolę opiekuna Samorządu
7) prawo do wstawienia się za wychowankiem Internatu ,który wszedł w kolizję ze Statutem i Regulaminami Bursy
8) występowania Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego na Święcie Bursy, spotkaniach z rodzicami i innych przedsięwzięciach ogólnych
Rozdział 5
Praca Samorządu Wychowanków
1. Zebrania odbywają się w 1 raz w miesiącu oraz na wniosek członków lub opiekuna .
2. Decyzje podejmowane w czasie zebrań są przedstawiane wychowankom Bursy na apelach, zebraniach grupowych, w gablocie
Rozdział 6
Dokumentacja działalności Samorzadu Wychowanków oraz tryb podejmowania decyzji
1. Obrady Samorządu są protokołowane.
2. Wnioski i opinie redagowane przez samorząd wychowanków zawarte są w protokołach z zebrań
Rozdział 7
Współpraca Samorzadu Wychowanków z organami Bursy
1.Samorząd współpracuje z dyrektorem Bursy i radą Pedagogiczną wychowawcami i innymi pracownikami Bursy poprzez :
1) udział w pracach zespołu rekrutacyjnego
2)wspólnych zebraniach zwoływanych w zależności od potrzeb .
Rozdział 8
Postanowienia końcowe
1.Wszelkie kwestie nieuwzględnione w niniejszym regulaminie regulują przepisy prawne wymienione we wstępie.
TŁUSTY CZWARTEK
Góra pączków, za tą górą
tłuste placki z konfiturą
za plackami misa chrustu,
bo to dzisiaj są zapusty
(Władysław Broniewski)
Tłusty Czwartek to bez wątpienia ulubiony dzień łasuchów. To właśnie wtedy możemy objadać się do woli pod pretekstem obchodów znanego wszystkim święta. Jest to święto ruchome. Jego data warunkowana jest datą Wielkanocy i wypada w ostatni czwartek przed Wielkim Postem. Rozpoczyna on także niejako ostatni tydzień karnawału.
Geneza Tłustego Czwartku sięga starożytności. Tłusty Czwartek był dniem, w którym świętowano odejście zimy i nadejście wiosny. Ucztowanie opierało się na jedzeniu tłustych potraw, szczególnie mięs oraz piciu wina, a zagryzkę stanowiły jedynie pączki. Nie były to jednak takie pączki, jakie znamy dziś. Były one przygotowywane z ciasta chlebowego i nadziewane słoniną.
Tłusty Czwartek oznaczał kiedyś datę ostatniego tygodnia przed karnawałem. Nie objadano się wtedy jednak słodkościami, lecz wyrobami o wysokiej zawartości tłuszczu: mięsami, kapustą ze skwarkami czy samą słoniną. Ostatnie dni w karnawale nazywane były wówczas mięsopustem, zapustem lub ostatkami. Miały one na celu wzmożone zabawy przed zbliżającym się Wielkim Postem, podczas którego katolicy muszą zachować wstrzemięźliwość w jedzeniu i piciu.
Legendy głoszą, że w specyficzny sposób obchodzono Tłusty Czwartek w Małopolsce. Nazywany on był wówczas Combrowym Czwartkiem. Ponoć w ostatni czwartek karnawału zmarł wójt Combr, który zakazywał handlować na rynku. W każdą rocznicę śmierci przekupki na targu urządzały więc huczną zabawę i tańce. Podczas zabawy zaczepiały one przechodzących tamtędy mężczyzn, których zmuszały do tańca lub do oddawania wierzchniej odzieży w zamian za krzywdy, jakie wyrządził wójt Combr.
Około XVI wieku do Polski zawitał zwyczaj jedzenia pączków w wersji słodkiej. Wyglądały one nadal nieco inaczej niż dzisiaj - w środku miały bowiem ukryty mały orzeszek lub migdał. Ten kto trafił na taki szczęśliwy pączek, miał cieszyć się dostatkiem i powodzeniem.
Dziś nasze pączki hurtowo kupujemy w marketach lub piekarniach i rzadko kto trudni się wypiekaniem ich w domu. Warto pamiętać, że idealny pączek jest lekko zapadnięty i ma jasną obwódkę dookoła - to świadczy o tym, że wypiekany był na świeżym oleju.
Postępujcie wedle starego przysłowia: "Powiedział Bartek, że dziś Tłusty Czwartek, a Bartkowa uwierzyła, dobrych pączków nasmażyła." nie popadając jednak w skrajność. Symboliczny pączek wystarczy, aby tradycji stało się zadość, bo przecież nadmierne ilości cukru i tłuszczu jeszcze nikomu nie wyszły na dobre!
Zgodnie z tradycją nie spróbowanie pączka w tłusty czwartek przynosi pecha, to też Pani Dyrektor w naszym Internacie zatroszczyła się o nasze samopoczucie. Dzisiaj u nas królowały pączki, które błyskawicznie znikały.
Życzymy wszystkim słodkiego życia do kolejnych zapustów.
Młodzieżowa Rada Internatu
Opiekun; Beata Nobilec, Elżbieta Plata
żródło; https://tipy.interia.pl/porady_15,uroczystosci.html