Kółko Wdrażam i Pomagam
Opiekun: mgr Halina Popiela
„Lepiej zapobiegać niż leczyć” Hipokrates
Kółko Profilaktyczne ma na celu ukazać relacje człowiek-środowisko. Zaktywizować utajone możliwości młodego człowieka oraz ukształtować postawy czynne. Ukierunkować na właściwy temat określonymi treściami. Poprzez dostarczenie materiałów dla przyjęcia tych treści. Organizowanie spotkań z przedstawicielami grup społecznych zajmujących się zagadnieniami takimi jak profilaktyka żywienia, profilaktyka sportowa, profilaktyka zdrowotna itp
Profilaktyka to praktyczna część pedagogiki społecznej. Ma za zadanie opisywać, wyjaśniać i przewidywać rozwój zjawisk chorobliwych i szkodliwych dla społeczeństwa.
Informacje o bieżących akcjach w aktualnościach.
CO MOŻE POMÓC MŁODEMY CZLOWIEKOWI W ZNALEZIENIU RÓWNOWAGI. SKĄD U MŁODZIEŻY TAK WIELE STRESU? #zostanwdomu
Archibald D. Hart, amerykański psycholog i terapeuta[1], uważa, że dzieci podlegają pewnym zjawiskom, które nasilają poczucie stresu:
- Zbyt wiele, zbyt wcześnie – dzieci podlegają różnorodnym życiowym wymaganiom, może to skutkować zaburzeniami depresyjnymi, samookaleczeniami, a także podejmowaniem prób samobójczych. Młodzież sięga po tzw. dopalacze oraz narkotyki już w szkole podstawowej, doznaje przemocy, bierze udział w tragicznych wypadkach, podejmuje wczesną inicjację seksualną.
- Zbyt wiele dobrego – dzieci poddawane są działaniu dużej ilości bodźców i różnorodnej stymulacji. Stawiane są przed nimi wielowymiarowe wyzwania. Dobra konsumpcyjne sprawiają, że dziecko cały czas musi dotrzymywać kroku rówieśnikom w posiadaniu, np. najlepszego smartfona, markowego ubrania.
- Zbyt mało dobrego – zjawisko niedostatecznej miłości czasami towarzyszy dzieciom od pierwszych chwil życia. Coraz dłużej przebywają w żłobkach i przedszkolach oraz szkolnych świetlicach. Rodzice tłumaczą to ogólnie pojmowanym „dobrem” materialnym. W wyniku takich działań dzieciom może brakować poczucia bezpieczeństwa. Nasuwa się wniosek, że taki stan rzeczy utrwala w dziecku wrażenie opuszczenia przez najbliższych.
- Za dużo stresu, za mało rodziny – dom to nie tylko pojęcie, które charakteryzuje budynek, mieszkanie czy apartament. Dom to przede wszystkim atmosfera, miłość, ciepło, wsparcie, a także niezbędne każdemu poczucie stabilności.
- Zbyt dużo nadmiernego stresu – stres wywołujący wysokie napięcie emocjonalne po prostu niszczy. Nakładające się na niego zmiany biochemiczne, niewłaściwa dieta, wysoki poziom cholesterolu, brak aktywności fizycznej, nadwaga, otyłość, ostracyzm społeczny wynikający z nieatrakcyjnego wyglądu nasila wszystkie negatywne odczucia, a co za tym idzie – stres zaczyna paraliżować.
Stres to w ogólnym rozumieniu siła (stresor), która wycelowana w organizm wypacza i modyfikuje jego działanie.
Stres najprościej można zdefiniować jako reakcję organizmu w odpowiedzi na wydarzenia, które zakłócają jego równowagę, obciążają lub przekraczają nasze zdolności do skutecznego poradzenia sobie Dzisiejsze czasy silnie są naznaczone stresorami, które mają wpływ na młode pokolenie – coraz częstsze rozwody rodziców, konieczność sprostania różnym wymaganiom, przemoc rówieśnicza, doświadczenie choroby własnej lub kogoś bliskiego, izolacja.
Oczywiście nie dotyczy to każdego człowieka – ale czy ktoś jest w stanie powiedzieć, że nie doświadcza stresu?
Stres można rozumieć jako bodziec, reakcję na bodziec (stresor) albo jako proces.
- Stres jako bodziec – bodziec (stresor) to konkretna sytuacja, czynnik wywołujący silne emocje i napięcie.
- Stres jako reakcja – może to być reakcja zarówno psychologiczna, jak i fizjologiczna, zachodząca pod wpływem wydzielania hormonu stresu.
- Stres jako proces – to relacja między jednostką a otoczeniem, działanie i reagowanie na bodźce rozłożone w czasie.
Wyróżnia się też trzy typy reakcji na stres:
- Dystres, czyli reakcję, która pojawia się w odpowiedzi na zagrożenie, utrudnienie lub brak możliwości zrealizowania istotnych celów i zadań.
- Eustres, czyli stres pozytywnie mobilizujący do działania.
- Neustres, czyli bodziec, który dana osoba odbiera jako neutralny, choć dla innych ludzi może on prowadzić do eustresu lub dystresu.
Jak sobie radzić ze stresem np?
- ćwiczenia fizyczne,
- przewartościowanie swoich priorytetów,
- słuchanie ulubionych piosenek,
- kąpiele z dodatkiem pachnących olejków i soli do kąpieli (zawierają one cenne minerały, w tym magnez, które działają uspokajająco i wzmacniają układ nerwowy),
Sposoby radzenia sobie ze stresem polegają przede wszystkim na rozładowaniu napięcia emocjonalnego oraz na zmianie nastawienia psychicznego.
Każdy z nas zasadniczo oczekuje spokoju, więc po co nam ten stres? Okazuje się, że w pewnym sensie jest potrzebny. Krótkotrwałe sytuacje stresowe pozwalają nam chociażby szybko podjąć decyzję o ratowaniu siebie i bliskich. Jednak tak się składa, że nie musimy już uganiać się za dziką zwierzyną ani przed nią uciekać. Zmiany hormonalne powodowane przez stres, a raczej zaburzenia powodowane przez nadmierną produkcję m.in. kortyzolu, nie są niczym pozytywnym, a spory kłopot pojawia się wtedy, gdy stres jest przewlekły. Organizm ssaków dobrze znosi sytuacje stresowe, jednak czy szympansy martwią się latami o raty kredytu albo są stale nękane psychicznie przez grupę rówieśniczą? Człowiek ubogacony w adaptacyjne metody rozwiązywania problemów i radzenia sobie z nimi nie będzie sięgał po autoagresję, by choć na chwilę poczuć ulgę. Nie dopuści do tego, by stres przerodził się codzienność.
Reasumując
- Dbaj o siebie
- Rób swoje
- Pomagaj innym
- Dąż do kompromisu
- Dbaj o różne rodzaje aktywności
Literatura
1.Archibald D. Hart, Catherine Hart Weber ,,Jak przezywciężyć depresję,,
- Katarzyna Olejnik, Szymon Olejnik .. Stres psychologiczny Przyczyny reakcja organizmu, skutki osobowościowe uwarunkowania radzenia sobie ze stresem..
- Zasoby internetu
[1] wykładowca Fuller Theological Seminary w Kalifornii, autor ponad dwudziestu książek, z których w języku polskim ukazały się: Męska depresja, Adrenalina a stres, Rozwód. Jak ratować dzieci
Opracowała; Halina Popiela