REGULAMIN UTRZYMYWANIA CZYSTOŚCI W POKOJACH I ŁAZIENKACH
Bursa Szkolna w Starym Sączu
Rok szkolny 2025/2026
Podstawa prawna
• Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2024 r. poz. 737 z późn. zm.),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie publicznych placówek oświatowo-wychowawczych (Dz.U. z 2017 r. poz. 1646),
• Statut Bursy Szkolnej w Starym Sączu.
Rozdział I. Postanowienia ogólne
§ 1.
- Regulamin określa obowiązki wychowanków związane z utrzymywaniem porządku i czystości w pokojach mieszkalnych oraz łazienkach bursy.
- Celem regulaminu jest:
- zapewnienie higienicznych i bezpiecznych warunków życia w bursie,
- kształtowanie odpowiedzialności, samodzielności i nawyków higienicznych wychowanków,
- poszanowanie wspólnej przestrzeni oraz współodpowiedzialność za mienie bursy.
- Obowiązki wynikające z niniejszego regulaminu stanowią integralną część Regulaminu Bursy Szkolnej w Starym Sączu.
Rozdział II. Obowiązki wychowanków w pokojach mieszkalnych
§ 2.
- Każdy wychowanek jest zobowiązany do:
- codziennego ścielenia łóżka i utrzymywania porządku wokół swojego miejsca,
- regularnego wietrzenia pokoju,
- utrzymywania w czystości podłogi, mebli i parapetów,
- dbania o czystość i właściwe przechowywanie rzeczy osobistych,
- unikania przechowywania żywności w sposób niehigieniczny,
- oszczędnego korzystania z energii elektrycznej i wody,
- nieumieszczania na ścianach, drzwiach i meblach jakichkolwiek plakatów lub ozdób bez zgody wychowawcy.
- Raz w tygodniu wychowankowie dokonują generalnych porządków w pokojach, zgodnie z harmonogramem ustalonym przez wychowawcę grupy.
Rozdział III. Obowiązki wychowanków w łazienkach i sanitariatach
§ 3.
- Wychowankowie zobowiązani są do:
- zachowania czystości po każdym skorzystaniu z łazienki,
- utrzymywania w czystości kabin prysznicowych (ścian, brodzików i odpływów) poprzez ich spłukanie po użyciu,
- korzystania z urządzeń sanitarnych zgodnie z ich przeznaczeniem,
- zgłaszania wychowawcy wszelkich awarii, uszkodzeń lub nieszczelności,
- oszczędnego korzystania z wody, środków higieny i energii elektrycznej,
- przestrzegania zasad higieny osobistej,
- niepozostawiania w łazienkach przedmiotów osobistych poza miejscami do tego przeznaczonymi.
Rozdział IV. Sprawdzanie czystości i odpowiedzialność
§ 4.
- Kontrolę czystości w pokojach i łazienkach przeprowadzają wychowawcy oraz osoby upoważnione przez Dyrektora bursy.
- Sprawdzanie czystości odbywa się od poniedziałku do piątku w godzinach:
- rano: 8:00–10:00 – ocenie podlega pokój i łazienka,
- wieczorem: 21:00–21:45 – ocenie podlega pokój i łazienka.
- Wychowankowie są zobowiązani do utrzymania czystości w pokojach i łazienkach do godziny 8:00 rano oraz do godziny 21:00 wieczorem. W przypadku nieobecności wychowanków pokój również podlega ocenie.
- W każdą środę tygodnia wychowankowie są zobowiązani do wykonania generalnych porządków w pokojach mieszkalnych i łazienkach, obejmujących dokładne sprzątanie podłóg, mebli, szafek, parapetów, luster, umywalek oraz kabin prysznicowych, a także uporządkowanie rzeczy osobistych i wyrzucenie odpadów. W tym dniu kontrola czystości przeprowadzana jest ze szczególnym uwzględnieniem dokładności wykonania prac porządkowych
- Raz w tygodniu (bez wcześniejszego uprzedzenia) czystość w pokojach kontrolują panie sprzątające.
- Pokoje rażąco zaniedbane, w których stwierdzi się brud, nieporządek, niehigieniczne warunki lub zaniechanie obowiązków porządkowych, zostają odnotowane w dokumentacji wychowawczej.
- Wychowankowie tych pokoi ponoszą konsekwencje dyscyplinarne w postaci:
- nagany wychowawcy,
- obowiązku natychmiastowego doprowadzenia pomieszczenia do stanu używalności pod nadzorem osoby dorosłej,
- obniżenia oceny zachowania o jeden stopień.
W przypadku powtarzających się lub szczególnie rażących zaniedbań wychowanek może zostać: - czasowo pozbawiony przywilejów (np. wyjść poza teren bursy),
- objęty nadzorem indywidualnym,
- skierowany na rozmowę dyscyplinującą z Dyrektorem bursy,
- w przypadkach skrajnych – ukarany naganą Dyrektora lub pozbawiony prawa zamieszkania w bursie, zgodnie z obowiązującym Statutem.
- Uwagi dotyczące czystości odnotowuje się w dzienniku wychowawczym oraz w dzienniku elektronicznym.
- Powtarzające się zaniedbania traktowane są jako rażące naruszenie obowiązków wychowanka i skutkują zastosowaniem procedur dyscyplinarnych określonych w Statucie Bursy Szkolnej.
Rozdział V. Skala oceny czystości i konsekwencje
§ 5.
- Legenda oceny w karcie kontroli czystości:
- ✔ (2) – Czysto
Oznacza, że stan ocenianego miejsca lub elementu spełnia wszystkie wymagania dotyczące czystości i porządku. Nie są potrzebne żadne poprawki. - ? (1) – Wymaga poprawki
Oznacza, że stan ocenianego miejsca jest ogólnie akceptowalny, ale zauważono drobne niedociągnięcia, które należy poprawić.
Uwaga: dopuszcza się maksymalnie 3 uchybienia w danym obszarze, aby można było przyznać tę ocenę. - ✖ (0) – Zaniedbanie
Oznacza poważne uchybienia w zakresie czystości lub porządku. Taki stan wymaga natychmiastowej interwencji i ponownego sprawdzenia po wprowadzeniu niezbędnych zmian.
- ✔ (2) – Czysto
- Zasady oceny czystości:
- rano – uwagi wpisywane są w karcie kontroli (strona 2),
- wieczorem – uwagi przekazywane są ustnie przez wychowawcę kontrolującego czystość.
- Konsekwencje ocen:
- jeśli wychowanek otrzyma pięć ocen „?” w ciągu tygodnia (niezależnie od pomieszczenia), jest to równoznaczne z oceną ✖ i skutkuje wpisem do dziennika wychowawczego grupy,
- jeśli wychowanek otrzyma trzy oceny ✖ w ciągu tygodnia, skutkuje to:
• wpisem do dziennika wychowawczego grupy,
• obniżeniem oceny z zachowania,
• powiadomieniem rodziców/opiekunów prawnych,
• rozmową dyscyplinującą z Dyrektorem bursy, - jeżeli wychowanek w ciągu miesiąca (4 tygodni) otrzyma osiem wpisów o zaniedbaniu (✖), skutkuje to zastosowaniem konsekwencji dyscyplinarnych, takich jak:
• nagana Dyrektora,
• objęcie nadzorem indywidualnym,
• rozmowa dyscyplinująca z Dyrektorem bursy w obecności rodziców/opiekunów prawnych,
• w przypadkach powtarzających się zaniedbań – skreślenie z listy wychowanków bursy, zgodnie ze Statutem placówki
Rozdział VI. Uwagi porządkowe – skróty
Pokoje:
-
T – niepoprawnie pościelone łóżko/tapczan
-
P – brudna podłoga, kurz na meblach lub parapetach
-
B – bałagan na półkach
-
K/P – brak koca lub poszewki na pościel
-
K – nieopróżniony kosz na śmieci
-
t – pozostawione talerze lub naczynia ze stołówki/brudne naczynia
Łazienki i sanitariaty:
-
P – brudna podłoga, kurz na urządzeniach i parapetach
-
K – nieopróżniony kosz na śmieci
-
W – brudna kabina prysznicowa lub brodzik, osady mydła, woda stojąca
-
U – umywalka zabrudzona, resztki mydła lub pasta
-
T – toaleta zabrudzona, nieumyta, niedomyta deska lub miska
-
S – pozostawione przedmioty osobiste w niedozwolonych miejscach
-
B – brudne lustro
Rozdział VII. Postanowienia końcowe
§ 6.
- Regulamin obowiązuje wszystkich wychowanków Bursy Szkolnej w Starym Sączu od dnia 1 października 2025 r.
- Regulamin jest dostępny w pokoju wychowawców oraz w gablocie ogłoszeń bursy.
- Spory wynikające ze stosowania niniejszego regulaminu rozstrzygają wychowawcy grup, do których należą wychowankowie.



