Przejdź do stopki

Zasady Czystości i Higieny

REGULAMIN UTRZYMYWANIA CZYSTOŚCI W POKOJACH I ŁAZIENKACH

Bursa Szkolna w Starym Sączu
Rok szkolny 2025/2026

Podstawa prawna

• Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2024 r. poz. 737 z późn. zm.),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie publicznych placówek oświatowo-wychowawczych (Dz.U. z 2017 r. poz. 1646),
• Statut Bursy Szkolnej w Starym Sączu.

Rozdział I. Postanowienia ogólne

§ 1.

  1. Regulamin określa obowiązki wychowanków związane z utrzymywaniem porządku i czystości w pokojach mieszkalnych oraz łazienkach bursy.
  2. Celem regulaminu jest:
    1. zapewnienie higienicznych i bezpiecznych warunków życia w bursie,
    2. kształtowanie odpowiedzialności, samodzielności i nawyków higienicznych wychowanków,
    3. poszanowanie wspólnej przestrzeni oraz współodpowiedzialność za mienie bursy.
  3. Obowiązki wynikające z niniejszego regulaminu stanowią integralną część Regulaminu Bursy Szkolnej w Starym Sączu.

Rozdział II. Obowiązki wychowanków w pokojach mieszkalnych

§ 2.

  1. Każdy wychowanek jest zobowiązany do:
    1. codziennego ścielenia łóżka i utrzymywania porządku wokół swojego miejsca,
    2. regularnego wietrzenia pokoju,
    3. utrzymywania w czystości podłogi, mebli i parapetów,
    4. dbania o czystość i właściwe przechowywanie rzeczy osobistych,
    5. unikania przechowywania żywności w sposób niehigieniczny,
    6. oszczędnego korzystania z energii elektrycznej i wody,
    7. nieumieszczania na ścianach, drzwiach i meblach jakichkolwiek plakatów lub ozdób bez zgody wychowawcy.
  2. Raz w tygodniu wychowankowie dokonują generalnych porządków w pokojach, zgodnie z harmonogramem ustalonym przez wychowawcę grupy.

Rozdział III. Obowiązki wychowanków w łazienkach i sanitariatach

§ 3.

  1. Wychowankowie zobowiązani są do:
    1. zachowania czystości po każdym skorzystaniu z łazienki,
    2. utrzymywania w czystości kabin prysznicowych (ścian, brodzików i odpływów) poprzez ich spłukanie po użyciu,
    3. korzystania z urządzeń sanitarnych zgodnie z ich przeznaczeniem,
    4. zgłaszania wychowawcy wszelkich awarii, uszkodzeń lub nieszczelności,
    5. oszczędnego korzystania z wody, środków higieny i energii elektrycznej,
    6. przestrzegania zasad higieny osobistej,
    7. niepozostawiania w łazienkach przedmiotów osobistych poza miejscami do tego przeznaczonymi.

 

Rozdział IV. Sprawdzanie czystości i odpowiedzialność

§ 4.

  1. Kontrolę czystości w pokojach i łazienkach przeprowadzają wychowawcy oraz osoby upoważnione przez Dyrektora bursy.
  2. Sprawdzanie czystości odbywa się od poniedziałku do piątku w godzinach:
    1. rano: 8:00–10:00 – ocenie podlega pokój i łazienka,
    2. wieczorem: 21:00–21:45 – ocenie podlega pokój i łazienka.
  3. Wychowankowie są zobowiązani do utrzymania czystości w pokojach i łazienkach do godziny 8:00 rano oraz do godziny 21:00 wieczorem. W przypadku nieobecności wychowanków pokój również podlega ocenie.
  4. W każdą środę tygodnia wychowankowie są zobowiązani do wykonania generalnych porządków w pokojach mieszkalnych i łazienkach, obejmujących dokładne sprzątanie podłóg, mebli, szafek, parapetów, luster, umywalek oraz kabin prysznicowych, a także uporządkowanie rzeczy osobistych i wyrzucenie odpadów. W tym dniu kontrola czystości przeprowadzana jest ze szczególnym uwzględnieniem dokładności wykonania prac porządkowych
  5. Raz w tygodniu (bez wcześniejszego uprzedzenia) czystość w pokojach kontrolują panie sprzątające.
  6. Pokoje rażąco zaniedbane, w których stwierdzi się brud, nieporządek, niehigieniczne warunki lub zaniechanie obowiązków porządkowych, zostają odnotowane w dokumentacji wychowawczej.
  7. Wychowankowie tych pokoi ponoszą konsekwencje dyscyplinarne w postaci:
    1. nagany wychowawcy,
    2. obowiązku natychmiastowego doprowadzenia pomieszczenia do stanu używalności pod nadzorem osoby dorosłej,
    3. obniżenia oceny zachowania o jeden stopień.
      W przypadku powtarzających się lub szczególnie rażących zaniedbań wychowanek może zostać:
    4. czasowo pozbawiony przywilejów (np. wyjść poza teren bursy),
    5. objęty nadzorem indywidualnym,
    6. skierowany na rozmowę dyscyplinującą z Dyrektorem bursy,
    7. w przypadkach skrajnych – ukarany naganą Dyrektora lub pozbawiony prawa zamieszkania w bursie, zgodnie z obowiązującym Statutem.
  8. Uwagi dotyczące czystości odnotowuje się w dzienniku wychowawczym oraz w dzienniku elektronicznym.
  9. Powtarzające się zaniedbania traktowane są jako rażące naruszenie obowiązków wychowanka i skutkują zastosowaniem procedur dyscyplinarnych określonych w Statucie Bursy Szkolnej.

Rozdział V. Skala oceny czystości i konsekwencje

§ 5.

  1. Legenda oceny w karcie kontroli czystości:
    1. ✔ (2) – Czysto
      Oznacza, że stan ocenianego miejsca lub elementu spełnia wszystkie wymagania dotyczące czystości i porządku. Nie są potrzebne żadne poprawki.
    2. ? (1) – Wymaga poprawki
      Oznacza, że stan ocenianego miejsca jest ogólnie akceptowalny, ale zauważono drobne niedociągnięcia, które należy poprawić.
      Uwaga: dopuszcza się maksymalnie 3 uchybienia w danym obszarze, aby można było przyznać tę ocenę.
    3. ✖ (0) – Zaniedbanie
      Oznacza poważne uchybienia w zakresie czystości lub porządku. Taki stan wymaga natychmiastowej interwencji i ponownego sprawdzenia po wprowadzeniu niezbędnych zmian.
  2. Zasady oceny czystości:
    1. rano – uwagi wpisywane są w karcie kontroli (strona 2),
    2. wieczorem – uwagi przekazywane są ustnie przez wychowawcę kontrolującego czystość.
  3. Konsekwencje ocen:
    1. jeśli wychowanek otrzyma pięć ocen „?” w ciągu tygodnia (niezależnie od pomieszczenia), jest to równoznaczne z oceną ✖ i skutkuje wpisem do dziennika wychowawczego grupy,
    2. jeśli wychowanek otrzyma trzy oceny ✖ w ciągu tygodnia, skutkuje to:
      • wpisem do dziennika wychowawczego grupy,
      • obniżeniem oceny z zachowania,
      • powiadomieniem rodziców/opiekunów prawnych,
      • rozmową dyscyplinującą z Dyrektorem bursy,
    3. jeżeli wychowanek w ciągu miesiąca (4 tygodni) otrzyma osiem wpisów o zaniedbaniu (), skutkuje to zastosowaniem konsekwencji dyscyplinarnych, takich jak:
      • nagana Dyrektora,
      • objęcie nadzorem indywidualnym,
      • rozmowa dyscyplinująca z Dyrektorem bursy w obecności rodziców/opiekunów prawnych,
      • w przypadkach powtarzających się zaniedbań – skreślenie z listy wychowanków bursy, zgodnie ze Statutem placówki

Rozdział VI. Uwagi porządkowe – skróty

Pokoje:

  • T – niepoprawnie pościelone łóżko/tapczan

  • P – brudna podłoga, kurz na meblach lub parapetach

  • B – bałagan na półkach

  • K/P – brak koca lub poszewki na pościel

  • K – nieopróżniony kosz na śmieci

  • t – pozostawione talerze lub naczynia ze stołówki/brudne naczynia

Łazienki i sanitariaty:

  • P – brudna podłoga, kurz na urządzeniach i parapetach

  • K – nieopróżniony kosz na śmieci

  • W – brudna kabina prysznicowa lub brodzik, osady mydła, woda stojąca

  • U – umywalka zabrudzona, resztki mydła lub pasta

  • T – toaleta zabrudzona, nieumyta, niedomyta deska lub miska

  • S – pozostawione przedmioty osobiste w niedozwolonych miejscach

  • B – brudne lustro

Rozdział VII. Postanowienia końcowe

§ 6.

  1. Regulamin obowiązuje wszystkich wychowanków Bursy Szkolnej w Starym Sączu od dnia 1 października 2025 r.
  2. Regulamin jest dostępny w pokoju wychowawców oraz w gablocie ogłoszeń bursy.
  3. Spory wynikające ze stosowania niniejszego regulaminu rozstrzygają wychowawcy grup, do których należą wychowankowie.