Przejdź do stopki

Zasady Czystości i Higieny

REGULAMIN UTRZYMYWANIA CZYSTOŚCI W POKOJACH I ŁAZIENKACH

Bursa Szkolna w Starym Sączu
Rok szkolny 2025/2026

Podstawa prawna

  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2024 r. poz. 737 z późn. zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie publicznych placówek oświatowo-wychowawczych (Dz.U. z 2017 r. poz. 1646),
  • Statut Bursy Szkolnej w Starym Sączu.

Rozdział I. Postanowienia ogólne

§ 1.

  1. Regulamin określa obowiązki wychowanków związane z utrzymywaniem porządku i czystości w pokojach mieszkalnych oraz łazienkach bursy.
  2. Celem regulaminu jest:
    a) zapewnienie higienicznych i bezpiecznych warunków życia w bursie,
    b) kształtowanie odpowiedzialności, samodzielności i nawyków higienicznych wychowanków,
    c) poszanowanie wspólnej przestrzeni oraz współodpowiedzialność za mienie bursy.
  3. Obowiązki wynikające z niniejszego regulaminu stanowią integralną część Regulaminu Bursy Szkolnej w Starym Sączu.

Rozdział II. Obowiązki wychowanków w pokojach mieszkalnych

§ 2.

  1. Każdy wychowanek jest zobowiązany do:
    a) codziennego ścielenia łóżka i utrzymywania porządku wokół swojego miejsca,
    b) regularnego wietrzenia pokoju,
    c) utrzymywania w czystości podłogi, mebli i parapetów,
    d) dbania o czystość i właściwe przechowywanie rzeczy osobistych,
    e) unikania przechowywania żywności w sposób niehigieniczny,
    f) oszczędnego korzystania z energii elektrycznej i wody,
    g) nieumieszczania na ścianach, drzwiach i meblach jakichkolwiek plakatów lub ozdób bez zgody wychowawcy.

Rozdział III. Obowiązki wychowanków w łazienkach i sanitariatach

§ 3.

  1. Wychowankowie zobowiązani są do:
    a) zachowania czystości po każdym skorzystaniu z łazienki,
    b) utrzymywania w czystości kabin prysznicowych (ścian, brodzików i odpływów) poprzez ich spłukanie po użyciu,
    c) korzystania z urządzeń sanitarnych zgodnie z ich przeznaczeniem,
    d) zgłaszania wychowawcy wszelkich awarii, uszkodzeń lub nieszczelności,
    e) oszczędnego korzystania z wody, środków higieny i energii elektrycznej,
    f) przestrzegania zasad higieny osobistej,
    g) niepozostawiania w łazienkach przedmiotów osobistych poza miejscami do tego przeznaczonymi.

Rozdział IV. Sprawdzanie czystości i odpowiedzialność

§ 4.

  1. Kontrolę czystości w pokojach i łazienkach przeprowadzają wychowawcy oraz osoby upoważnione przez Dyrektora bursy.
  2. Sprawdzanie czystości odbywa się od poniedziałku do piątku w godzinach:
    a) rano: 8:00–10:00 – ocenie podlega pokój i łazienka,
    b) wieczorem: 21:00–21:45 – ocenie podlega pokój i łazienka.
  3. W każdą środę tygodnia wychowankowie są zobowiązani do wykonania generalnych porządków w pokojach mieszkalnych i łazienkach, obejmujących dokładne sprzątanie podłóg, mebli, szafek, parapetów, luster, umywalek oraz kabin prysznicowych, a także uporządkowanie rzeczy osobistych i wyrzucenie odpadów. W tym dniu kontrola czystości przeprowadzana jest ze szczególnym uwzględnieniem dokładności wykonania prac porządkowych.
  4. Raz w tygodniu (bez wcześniejszego uprzedzenia) czystość w pokojach kontrolują panie sprzątające.
  5. Pokoje rażąco zaniedbane, w których stwierdzi się brud, nieporządek, niehigieniczne warunki lub zaniechanie obowiązków porządkowych, zostają odnotowane w dokumentacji wychowawczej.
  6. Wychowankowie tych pokoi ponoszą konsekwencje dyscyplinarne w postaci:
    a) nagany wychowawcy,
    b) obowiązku natychmiastowego doprowadzenia pomieszczenia do stanu używalności pod nadzorem osoby dorosłej,
    c) obniżenia oceny z zachowania o jeden stopień.
  7. Powtarzające się zaniedbania traktowane są jako rażące naruszenie obowiązków wychowanka i skutkują zastosowaniem procedur dyscyplinarnych określonych w Statucie Bursy Szkolnej w Starym Sączu.
  8. Uwagi dotyczące czystości odnotowuje się w dzienniku wychowawczym oraz w dzienniku elektronicznym.

Rozdział V. Skala oceny czystości i konsekwencje

§ 5.

  1. Legenda oceny w karcie kontroli czystości:
    a) (2) – Czysto
    Oznacza, że stan ocenianego miejsca lub elementu spełnia wszystkie wymagania dotyczące czystości i porządku. Nie są potrzebne żadne poprawki.
    b) ? (1) – Wymaga poprawki
    Oznacza, że stan ocenianego miejsca jest ogólnie akceptowalny, jednak zauważono drobne niedociągnięcia, które należy poprawić.
    Uwaga: dopuszcza się maksymalnie trzy uchybienia w danym obszarze, aby można było przyznać tę ocenę.
    c) (0) – Zaniedbanie
    Oznacza poważne uchybienia w zakresie czystości lub porządku. Taki stan wymaga natychmiastowej interwencji i ponownego sprawdzenia po wprowadzeniu niezbędnych zmian.
  2. Zasady oceny czystości:
    a) rano – uwagi wpisywane są w kartę kontroli (załącznik nr 1-strona 2),
    b) wieczorem – uwagi przekazywane są ustnie przez wychowawcę kontrolującego czystość.

Rozdział VI. Konsekwencje ocen

§ 6.

  1. W przypadku gdy wychowanek otrzyma pięć ocen „?” w ciągu jednego tygodnia (niezależnie od pomieszczenia), uznaje się to za równoważne z otrzymaniem jednej oceny .
  2. Otrzymanie przez wychowanka trzech ocen w ciągu tygodnia skutkuje:
    1. dokonaniem wpisu do dziennika wychowawczego grupy,
    2. powiadomieniem rodziców/opiekunów prawnych,
    3. rozmową dyscyplinującą.
  3. W przypadku gdy wychowanek w okresie jednego miesiąca (czterech tygodni) otrzyma osiem ocen , stosuje się wobec niego odpowiednie konsekwencje dyscyplinarne, w szczególności:
    1. naganę Dyrektora bursy,
    2. obniżenie oceny z zachowania,
    3. objęcie nadzorem indywidualnym,
    4. w przypadku powtarzających się zaniedbań – skreślenie z listy wychowanków bursy, zgodnie ze Statutem placówki.

Rozdział VI. Uwagi porządkowe – skróty do załącznika nr 1

Pokoje

Skrót

Znaczenie uwagi

T

niepoprawnie pościelone łóżko / tapczan

P

brudna podłoga, kurz na meblach lub parapetach

B

bałagan na półkach

K/P

brak koca lub poszewki na pościel

K

nieopróżniony kosz na śmieci

t

pozostawione talerze lub naczynia ze stołówki / brudne naczynia

Łazienki i sanitariaty

Skrót

Znaczenie uwagi

P

brudna podłoga, kurz na urządzeniach i parapetach

K

nieopróżniony kosz na śmieci

W

brudna kabina prysznicowa lub brodzik, osady mydła, woda stojąca

U

umywalka zabrudzona, resztki mydła lub pasta

T

toaleta zabrudzona, nieumyta, niedomyta deska lub miska

S

pozostawione przedmioty osobiste w niedozwolonych miejscach

B

brudne lustro

Rozdział VII. Postanowienia końcowe

§ 6.

  1. Regulamin obowiązuje wszystkich wychowanków Bursy Szkolnej w Starym Sączu od dnia 1 października 2025 r.
  2. Regulamin jest dostępny w pokoju wychowawców oraz na stronie bursy
  3. Spory wynikające ze stosowania niniejszego regulaminu rozstrzygają wychowawcy grup, do których należą wychowankowie.

Załącznik nr 1-Karta kontroli czystosci/plik pdf/